På begäran

I am back. Mycket nu. 8-16 dagar i skolan. Antar att det liknar ett väldigt normalt liv men för mig som bara har levt så under korta perioder av mitt liv blir detta väldigt energikrävande. Jisses, vilken trötthet som rotat sig i mig. But i am strong. Stark. Jag tänker att min pappa hade ganska rätt i ett av alla miljoner visdomsord som han citerat om och om igen under min uppväxt: man klarar dubbelt (antagligen mer min anm.) så mycket som man själv tror /.../.
I LOVE IT
I CAN DO IT
även när gossen vaknar halv fem

Nedanstående del kategoriseras bäst som äckligt stolta mamman berättar

Ord som Morpan kan:
Boll
Borta
Tittut
Mamma
pappa
Macka
Ost
Hej då
Linnea (dagiskompis)
Ida (alex syrra)
Mia (Bonusmormor och dagisfröken)
Stina (Morris mesta barnvakt)
Nisse (bonusmorfar)
Bajs
Apa
Backa
Titta
Titta här
Titta där
Morris
Kram
Buss
Lampa

Jag reserverar mig för glömda ord och för uttalet på de ovanstående:)

Imorrn kommer Keckebell mer känd som Kenneth.




M + S = sant!

image82

Här är kidsen i sovstassen på nyårsdagen. Det är förresten den här vackra tösabiten som Morris fått sin första puss av. Den var så lång att tösens pappa blev lite nervös och var tvungen att avbryta hånglet. :) Söta var dom.. men kameran was nowhere to be found.

Nu ska jag läsa modern teoribildning i det sociala arbetet av Malcolm Payne. På termin 1 var den här boken döden men nu efter några terminers ofrivillig akademisering går man igång som fan på ord som kontext, kontruktivism och diskurs. Eller att gå igång som fan kanske är att ta i. Man fattar ju i alla fall det man läser och man (man ska INTE skriva man i en akademisk text..) kan tillämpa orden i skrift (att ordbajsa kallas det..). Att jag besitter dessa kunskaper märks förhoppningsvis inte här på bloggen då jag medvetet anammat en något vardagligare ton.
Bla bla bla bla. Jag har inget att skriva. Nu är det god natt med andra ord. Eller läsa skulle jag ju. Först det. Sen god natt.

Tjing.

Fyra skrov och en trocadero

Fick mig en massa medicin igår. Förhoppningsvis hjälper den lite. Har nämligen fuskat lite både när det gäller kaffet och snuset. Det känns lite halvsvårt att sluta bara helt plötsligt liksom. Kaffe och snus är ju faktiskt två källor till njutning i mitt liv. I like it. Ja, jag vet inte. jag får tänka på att trappa ner och i största möjliga mån vara snäll mot magen. Igår märkte jag att den absolut inte tycker om haloumi, tomat och advokado i libabröd med trocca-läsk till. Den svällde upp som en ballong och det kändes som jag hade vräkt i mig inte mindre än fyra flottiga skrovmål från frasses. Obehagligt.

Igår hade jag och morpan en härlig eftermiddag. Vi åt svinigt god hemmagjord smoothie på mango, kiwi och banan. Sen hämtade vi tvätten. Därefter var det lite random lek och sen råkade gubben slockna i min famn. Dagistrött, I say. Det var så roligt för det kändes som att han var så stor igår. Att han förstod typ allt jag sa och samarbetade med det. Fint! Och som grädden på moset sov han till SJU idag. Tack! Tack! We love it.

Ikväll ska vi till A's f.d. jobb. Hans polare R har någon slags filmklubb. Vi tänkte mest hänga i foajen nån timme innan i och med att M ska med. Det blir nog roligt att träffa lite vänner och bekanta.

Just ja. Har klippt mig idag. Inget radikalt men fenomenalt. jag är mycket nöjd. Tack F.

nu ska jag power-vila lite på min sista ledig dag. Imorrn börjar allvaret. Handlingsstrategier och etik. Långa dagar men en rolig kurs tror jag.

Tisdag

Den här dagen börjar sådär av lite olika anledningar. Suck.

Jag har iaf tagit mig till vårdcentralen för att prata om min magkatarr/sår. Fick ta lite blodprov och fick medicin mot magkramper och något annat mot halsbränna. Hoppas det blir bättre. Antar att det egentligen handlar om att ändra livsstil. Inget kaffe, inget snus, ingen stress osv. Vet inte riktigt hur det ska gå ihop? Hur stressar man INTE som småbarnsförälder? Tips?

En ny rolig grej som Morris har gjort några dagar i rad nu är att när han har bajsat tittar han på en och säger: Bajs!
så svarar man: har du bajsat?
Då nickar han instämmande. Sicken grej! kanske dags att introducera pottan nu.

Ja. Idag blir det städ och tvätt hela dagen. Är otroligt opepp och vill egentligen lata mig sista två dagarna innan skolstart men vi får besök på torsdag och imorrn är hela dagen uppbokad. Suck.

Dubbelsuck. hej.

söndag

Jag börjar med ett stort TACK SÅ HEMSKT MYCKET för alla kommentarer!

Sen går jag vidare på att vår hemtelefon funkar nu igen. Äntligen. Så ring!

En tredje grej värt att nämnas är att Morris kan säga sitt namn nu fast det låter lite mer såhär: mojjish. Söt!


TV4 presenterar: Äntligen hemma & baby boom



Kreativitet



Morpans rum (jag är INGEN fotograf whatsoever, så håll till godo)



Gosen efter bad



Mitt barn är sötast!

Jag tror jag gör slut..

Ursäkta mig men..
Vad fan har Karev gjort med håret? och vilket fult skägg. Typ 90-talet ringde och vill ha det tillbaka.
Varför tycker george så jävla synd om sig själv hela tiden? Hallå!!! det är INTE sympatiskt.
Varför är Meredith en bitch mot sin syrra och en velpotta.
Hur kommer det sig att Callie är typ lika unga som Izzie, George mfl men redan är chef och shit?
Nä, jag vet inte om jag pallar en säsong till.

Date imorrn, nån???

Ha! jag har tagit i mig i kragen och har redan tränat två gånger denna vecka. Först CORE i måndags som var sjukt kul men sjuuuukt jobbigt.. och sen ett vanligt jympapass idag (med en galen dansk gubbe som ledare - han verkade tro att jympan var en brodway show.. vilket iofs var ganska kul att titta på). Göttigt. Tanken är ett pass på fredag också. Tre gånger i veckan är precis lagom.

Morris hade varit rätt trött och gnällig på dagis idag. Det gör lite ont i mammahjärtat det där, för jag vet ju att han är pigg och frisk hemma nu och att det inte beror på det utan på att det är så många andra barn där. M har ju alltid haft det lite jobbigt när det är många barn och han blir lätt påverkad av andras gråt och gnäll. Åh, i love dagis but i hate dagis. Jag vill äta kakan men ha den kvar. Jag vill va med morris jämt men jag vill gå i skolan och bli nåt. Suck suck. Hur kommer man tillfreds med sig själv i det här? Är det så att man, som förälder, konstant alltid har superdåligt samvete? Suck.

Imorrn är det hjärtedagen. Alex åker till Malmö från tidiga morgonen till sena kvällen. Han ska fira dagen med sin partner (inte bara i affärer förstår jag nu..) Gus. Dubbelsuck.


Sånt som är lite hemligt:

Nåt som jag brukar göra när jag inte orkar göra annat är att surfa runt i forumet på familjeliv.se. Varför? jag är så fascinerad över vilka puckon det finns i vårt avlånga land. Vissa trådar är ju helt absurda exempelvis den här:
http://www.familjeliv.se/Forum-3-168/m29656977-1.html
I andra trådar hittar man frågor som: jag har lite ont i magen, är jag gravid?, är jag knäpp som inte vet om jag klarar att omskära min son?, Vad gör du just nu?, mitt ex är gravid, är jag pappan? osv. Ja, ni förstår. Det är galet. Det är alltså med skräckblandad-äckel-förtjusning jag läser detta.

En annan grej jag kommit på mig själv med att göra vid ett flertal tillfällen är att jag intervjuar mig själv (tyst i huvudet) och att jag försöker komma med fyndiga och smarta svar som då skulle framställa mig som en fantastisk människa i den tänkta tidningen (vilken som). Ofta är det frågor som jag själv läst i någon annan intervju där jag tänkt att jag hade svarat mycket bättre. Det roliga är att jag inte kommer på mig själv med att göra detta förrän först efter ett tag då det plötsligt slår mig att jag aldrig kommer att bli intervjuad för en tidning. Jag kommer aldrig att få en chans att ge mina fantastiska svar på dessa intressanta frågor. Och det värsta är då att jag blir uppriktigt ledsen. Detta kan ju verka lite pucko men för någon dag sedan slog det mig att anledningen till att folk mailar ut frågemail ( typ vad åt du senast, vilken film såg du senaste eller vem skulle du helst pussa?) eller fyller i "intervjuer"  (liknande frågor..) i sina bloggar måste vara för att de har lite samma läggning som jag.. eller?



suck suck

Nu är jag inne på dag 4 som spenderas i lägenheten. Tyvärr blir det nog en dag 5 också. Det börjar kännas lite klaustrofobiskt men ska väl överlevas som allting annat.
Gossen är på bättringsvägen precis som i inlägget innan.. men då var han tydligen INTE det utan besämde sig för att kräkas lite till.  Så  nu hoppas jag än en gång, för lillemans skull att det har gått över. Uscha. så jobbigt att se honom må dåligt.

Tell me you love me - fantastisk serie från HBO. Går på canal+. SE DEN!


Badhus Högsbo - välkomna!

Nu mås det bättre. Inga magsjukesymptom sen igår kväll. Håller tummarna allt vad jag har för att det har gått över. Håller även tummarna allt vad jag har för att pappalex och mammemma ska klara sig denna gång.

idag har vi tvättat och tvättat och skurat med klorin über alles. Vill inte ha ett endaste litet virus kvar. Usch. det är så äckligt! Klorin är ju bra mot allt sånt. Bakterier och virus och shit men lukten av badhus i ens eget hem är inte superhärlig. Nåväl, det finns ju dom som har det värre.. dom som tex saknar dusch helt och hållet i lägenheten. Så jag är tacksam för mitt badhus.

Sen har jag även hunnit med att måla två ramar och sattit in ett supertjusigt tyg i dessa. De ska hängas upp ovanför Morris säng. Återkommer med bild.

Annars så tänker jag att det var längesedan jag var på loppis. Min vän J var på Saronkyrkan och fyndade idag vilket gjorde mig rätt avis. Nästa lördagmorgon är det jag som står i kön 09:30 med pengar på fickan.

KRAM&SÅNT. HEJ.

Magsjuka i Högsbo!

En pojk kräktes på dagis idag. Hans mamma sa att han brukar stoppa fingrarna så djupt i halsen att han kräks.. så jag hoppades och hoppades att det skulle vara därför. Men ICKET!  22:05 hörde jag hulkningarna från Morpans rum.  Stackarn! Han förstår ju ingenting av de som händer. Min lilla gose.

USCH! det är så äckligt. Så nu har vi duschat, torkat, sköljt, spritat och vädrat. Imorrn blir det stora tvättdagen. Förhoppningsvis är det INTE vinterkräksjukan utan någon trevlig liten engångsmagsjuka.

Psykiskt eller inte. Min mage åker hiss. Jag känner mig yr. Suck. Tur iaf att Alex har ställt in sin tripp till Malmö imorrn.

Ska väl försöka sova en sväng.


idag:

Lämning på dagis.
Övningskörning. Gick fin-fint. Alex kan ju köra!
Jympapass på F&S i stan. Svettigt och skönt.
Lunch på Pour Bon. Mycket god buffé.
Köpte lite grejer på Panduro.
Köpte lite grejer på EKOstore. (världens bästa affär. Som en vanlig matvaruaffär fast med bara ekologiska varor!)
Hämtade på dagis.
Huvudvärk from hell.
Morris humör också from hell.
Vi vilade en stund.
Sen kom pappan hem.
Fick vila en stund till.
Pigg igen!
Diskuterade veckans mat.
Åkte till ICA och storhandlade själv. Det var rätt skönt.
Slösurfat.
Snart ---> Te och läsa lite.



Klossar, Universeum och färgglada stolar


Morris har blivit en hejare på att bygga torn. Han nuvarande rekord är nio klossar på varandra. Han är bäst såklart, min son:)



I regnskogen är det svettigt



och där finns det skojiga djur att peka på



Finaste!


Men roligaste var ändå gulddraperierna i entrén



Morris ikeainköp. Två härliga stolar och ett eget bord. Succé!

Vi köpte en massa nödvändigt bajs; typ en lite för dyr korg-kista att lägga kläder i istället för på golvet, krokar och grejer till köket och kuddöverdrag med mera. Undrar om jag tycker ikea är så fantastiskt kul för att jag är från norrland och ikea alltid har varit något onåbart (i och med att det är 10000 mil till närmaste... nu med haparanda så är det väl bara 5000 mil.)

Go kväll!

Lite olika

Ursäkta min seghet i att uppdatera.

Morpan har hängt på dagis en massa i veckan och han älskar det. På måndag börjar han på riktigt. 9-14 ska han gå fram till 21 februari och sen ska han gå från 9-16 (tidigare-senare beroende på hur mina föreläsningar ligger och ev ledig någon dag i veckan.). Detta blir super-duper!

Själv har jag lite lätt tagit upp jympan på F&S. Riktigt kul. Ska bli fler gånger nu när morris är på dagis. På anläggningen vid domkyrkan har de många dagpass. Perfo!

Idag ska vi familjehelga på universeum och imorrn blir det IKEA. Oh, så svensson-fantastiskt-mysigt vi ska ha det. Dagen till ära har vi köpt en sulky på blocket som är behändig att ha för just ovanstående aktiviteter. 250 spänn. Najs.

Annars så stormar det mest här; både ute och i mitt humör. Vill bara börja skolan igen. Känner mig helt lost.

TACK för alla kommenterar. Jag blir alldeles varm i hjärtat! Don't stop, jag gillar känslan.

RSS 2.0